Zamienią dawne międzynarodowe lotnisko w gigantyczny „Ogród Publiczny” 

AUTOR ZDJĘĆ: Marcin Bąkiewicz

Turecki rząd kontynuuje plany przekształcenia dużej części międzynarodowego lotniska im. Atatürka, dawnego głównego węzła lotniczego w Stambule, w Ogród Publiczny (tur. Millet Bahçesi). I choć sprzeciwia się temu opozycja, sugerując, że lotniskowa infrastruktura powinna zostać nienaruszona, wiele wskazuje na to, że wizja nowych „zielonych płuc” Stambułu zostanie zrealizowana. 

Kilka dni temu na terenie lotniska Stambuł-Atatürk – które od momentu zamknięcia ruchu pasażerskiego w kwietniu 2019 roku służy głównie lotom towarowym, prywatnym oraz wojskowym – pojawiły się buldożery. To początek zaplanowanej transformacji, której efektem ma być nowy ogromny obszar zieleni, zlokalizowany w pobliżu lasu Florya Atatürk Ormanı

Mając na uwadze sprzeciw opozycji oraz argumenty o konieczności zachowania “dziedzictwa” dawnego lotniska, tureckie ministerstwo udostępniło w sieci wizualizacje projektów planowanego ogrodu, prezentujące m.in. nienaruszony pas startowy oraz wieżę kontroli lotów portu Stambuł-Atatürk. Mają zostać zachowane dla lotów awaryjnych. Pozostałe 5 milionów metrów kwadratowych zostanie przekształconych w ogród, który będzie nową atrakcją Stambułu, a także m.in. miejscem schronienia mieszkańców miasta w przypadku trzęsień ziemi, na jakie narażona jest nadbosforska metropolia

Dlaczego zamknięto lotnisko im. Atatürka?

Port lotniczy Stambuł-Atatürk został zamknięty w związku z wybudowaniem i oddaniem do użytku Nowego Lotniska w Stambule – Istanbul Grand Airport.

Stambuł-Atatürk – historia

Port lotniczy Stambuł-Atatürk (tur. Atatürk Havalimanı, dawniej Yeşilköy Havaalanı) został oddany do użytku ruchu lotniczego w 1953 roku. 29 lipca 1985 roku lotnisku nadano imię Mustafy Kemala Atatürka, założyciela i pierwszego prezydenta Republiki Tureckiej. Lotnisko zostało zlokalizowane w europejskiej części miasta, w granicach dzielnicy Bakırköy oraz Yeşilköy, w bliskim sąsiedztwie wybrzeża Morza Marmara oraz autostrady D-100. Do momentu zamknięcia, dysponowało dwoma połączonymi ze sobą terminalami pasażerskimi – mniejszym krajowym oraz większym międzynarodowym. Na terenie portu funkcjonował także specjalny terminal cargo.

Znajdź podobne artykuły w kategoriach:

AUTOR ZDJĘĆ: Marcin Bąkiewicz

Dołącz do dyskusji:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj