Zamów konsultacje o Turcji

Stambulski “Tünel” – druga najstarsza podziemna kolej w Europie!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Autor zdjęć: Marcin Bąkiewicz
- Advertisement -

W 1875 roku w Stambule (ówczesnym Konstantynopolu) zakończono prace nad budową kolejki „Tünel”, będącej drugą podziemną koleją w Europie, tuż po otwartym w 1863 roku metrze w Londynie. Powstanie tej linii było jednym z największych osiągnięć inżynieryjnych XIX wieku. Zabytkowa winda do dziś kursuje między popularnymi dzielnicami Karaköy i Beyoğlu, leżącymi na północnym brzegu Złotego Rogu.

A wszystko zaczęło się od podróży do Konstantynopola, jaką w 1867 roku odbył francuski inżynier Eugene-Henri Gavand. Podczas tej wizyty, Gavand zauważył, że pomiędzy dwoma największymi dzielnicami miasta – Galata i Pera (Karaköy i Beyoğlu), zlokalizowanymi w europejskiej części dzisiejszego Stambułu, panuje duże natężenie ruchu pieszych. Leżąca nad Bosforem Karaköy stanowiła wówczas finansowe centrum miasta, w którym mieściła się giełda papierów wartościowych, wraz z licznymi bankami oraz urzędami. W Beyoğlu z kolei, z czego okolica słynie do dziś, zlokalizowanych było wiele hoteli, restauracji, miejsc rozrywki, a także ambasad oraz prywatnych mieszkań. 

Francuski inżynier ustalił, że każdego dnia pomiędzy tymi dwoma strategicznymi miejscami kursuje około 40 tys. osób. W tamtym czasie nie mieli oni innego wyjścia, jak tylko pokonywać pieszo strome zbocze, prowadzące w kierunku Wieży Galata (współcześnie to nadal bardzo popularna trasa, pełna kolorowych schodów i urokliwych knajpek). W trakcie swoich obserwacji, Gavand doszedł do wniosku, że podziemne połączenie kolejowe typu winda znacząco ułatwiłoby poruszanie się między dwoma popularnymi punktami w mieście. I szybko zabrał się do pracy!

- Advertisement -
Polecamy Ci także:  Assos, Behramkale - poznaj starożytną perłę północno-zachodniej Turcji

Henri Gavand dołożył wielu starań, by móc rozpocząć realizację tego innowacyjnego projektu, zapoczątkowującego rozwój metra w Stambule. W 1870 roku inżynier wrócił do Francji, by pozyskać w ojczyźnie niezbędne środki finansowe do rozpoczęcia prac, a następnie zarejestrował własną firmę. Niestety, w tym samym roku wybuchła wojna francusko-pruska, wskutek której Niemcy zajęli Paryż. W zaistniałych okolicznościach, wszelkie transakcje finansowe we Francji zostały wstrzymane. 

W 1871 roku pojawił się kolejny problem – zmarł wielki wezyr Ali Pasza, który był jednym z największych entuzjastów projektu budowy kolejki w Imperium Osmańskim. Jego następca podchodził do pomysłu bardziej sceptycznie, jednak ostatecznie w 1872 roku inżynier z Francji otrzymał zielone światło na rozpoczęcie prac nad “Tünelem”. 

Mimo rozlicznych przeszkód, 17 stycznia 1875 roku miało miejsce oficjalne otwarcie podziemnej linii „Tünel”, liczącej 555 metrów.

- Advertisement -

Niestety, w międzyczasie angielska firma będąca fundatorem oraz partnerem projektu zadecydowała zgarnąć wszystkie wpływy dla siebie, zmuszając Gavanda do wycofania się z przedsięwzięcia. Finalnie, francuskiego pomysłodawcy stambulskiej kolejki, który latami z pasją walczył o ten projekt, zabrakło na ceremonii otwarcia.

Polecamy Ci także:  Stambuł – książka, która zabierze Cię w podróż pełną zapachów, dźwięków i historii

Wagony kolejki

Oryginalny tabor Tünel składał się z dwóch drewnianych składów dwuwagonowych. Jeden z wagonów był zarezerwowany dla pasażerów, z oddzielnymi przedziałami dla kobiet i mężczyzn, a drugi służył to transportu towarów oraz zwierząt. Siłę napędową ówczesnej windy zapewniały silniki parowe.

W 1971 roku drewniane wagony zastąpiono dwoma zelektryfikowanymi składami stalowymi, poruszającymi się po torach na oponach pneumatycznych.

Obejrzyj krótką relację z naszej przejażdżki kolejką Tünel:

Tünel współcześnie

Konstrukcja kolejki „Tünel” zaliczana jest do największych osiągnięć inżynieryjnych XIX wieku. Choć współcześnie winda nie jest już tak istotna dla ruchu w centrum Stambułu, z uwagi na rozwiniętą sieć linii metra, tramwajów oraz autobusów, zabytkowa kolejka nadal stanowi istotną część miejskiej sieci transportowej.

W latach 1968 – 1971 Tünel pozostawał nieczynny, z uwagi na trwające prace remontowe. W 2007 roku kolejka przeszła kolejny ważny etap renowacji, dotyczący odporności konstrukcji na potencjalne trzęsienia ziemi, które stanowią bardzo realne zagrożenie w Stambule.

Polecamy Ci także:  Ramadan w Turcji – tradycje, duchowość i smaki świętego miesiąca

Lokalizacja oraz ceny biletów

Zabytkowa kolejka Tünel kursuje pomiędzy dwoma stacjami:

  • dolna stacja Karaköy jest położona na rogu ulic Tersane oraz oraz Teğmen Hüseyin Sofu,
  • górna stacja Beyoğlu jest zlokalizowana na południowym krańcu alei Istikal, na parterze budynku noszącego nazwę Metrohan, w którym mieszczą się obecnie jednostki administracyjne İETT (İstanbul Electric Tram and Tünel Company). Górna stacja jest położona o 61,55 m wyżej, w porównaniu z dolną.

Pierwotnie Tünel zbudowano z dwoma równoległymi torami. Nowoczesna wersja ma pojedynczy tor, z krótkim odcinkiem dupleksowym, na którym dwa pociągi mogą się wymijać.

Ile kosztuje przejazd kolejką Tünel?

Podróż zabytkową windą jest możliwa na podstawie posiadanej karty İstanbulkart, uprawniającej do korzystania ze wszystkich rodzajów komunikacji miejskiej w Stambule. Przy wejściu na każdą z dwóch stacji Tünel, znajdują się bramki do odbicia karty, jak również biletomaty służące do jej doładowania.

W jakich godzinach kursuje Tünel?

W dni robocze Tünel kursuje w godzinach 7:00 – 22:45, a w niedziele i święta w godzinach 7:30 – 22:45. Maksymalna prędkość kolejki wynosi 22 km/h. Podróż między dwoma stacjami trwa około 1,5 minuty, a oczekiwanie na wagon około 3,5 minuty.

- Advertisement -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Sprawdź inne artykuły według kategorii:
Strona głównaTurcjaStambułStambulski “Tünel” - druga najstarsza podziemna kolej w Europie!

Podobne artykuły

Stambul FAQ  1 of 1

FAQ – Stambuł: najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące tureckiego miasta 

Stambuł to największe i najbardziej zaludnione miasto w Turcji, które nie jest jednocześnie stolicą kraju. W tym artykule znajdziesz odpowiedź na najczęstsze pytania podróżnych,...
Stambuł
5
minutes
Stambul 1 of 1

Podróż śladami tureckich seriali. Miejsca, które zachwycą wszystkich miłośników telewizyjnych produkcji...

Tureckie seriale zostały dotychczas wyemitowane w ponad 140 krajach na całym świecie, osiągając wartość eksportu przekraczającą 350 milionów dolarów rocznie. Sukces ten sprawił, że...
Filmy i seriale
6
minutes

Tsunami Tahliye Yolu – niebieskie drogowskazy ratunku w Stambule

Stambuł, położony nad wodami Morza Marmara i Czarnego, jest nie tylko miejscem o niezwykłej kulturze i historii, ale także miastem, które musi stawić czoła...
Stambuł
2
minutes
Stambul bazar 1 of 2

Zakupy: co kupić w Turcji, jak się targować i czego unikać

Trudno wyobrazić sobie pobyt w Turcji bez zrobienia zakupów, a tureckie orientalne bazary, tłumne targowiska czy eleganckie butiki to istny raj dla zakupoholików.  Targowanie się...
Turcja
9
minutes
Kapadocja Turcja 2 of 1

Turcja: jedyne takie muzeum na świecie

Księżycowy krajobraz, podziemne miasta, hotele wykute w skałach oraz loty balonem - to najpopularniejsze skojarzenia, związane z Kapadocją, popularnym regionem w centralnej Turcji. Mało...
Turcja
2
minutes
Myra Turcja 10 of 28

Odkryj tajemnice starożytnego miasta Myra: Świątynia Artemidy, Teatr Rzymski i Święty...

140 km na południowy-zachód od Antalyi, na obrzeżach Demre, słynącego z ruin kościoła Świętego Mikołaja, leży fascynujące stanowisko archeologiczne - starożytna Myra. Znajdują się...
Riwiera Turecka
5
minutes