☞ Moje książki - sklep

Bitwa o Gallipoli, bohaterski osmański siłacz i klęska Winstona Churchilla

Autor zdjęć: Marcin Bąkiewicz
- Advertisement -

Z historią tureckiego Półwyspu Gallipoli nierozerwalnie związany jest przebieg operacji wojskowych, prowadzonych w ramach Bitwy o Gallipoli, w Turcji nazywanej Bitwą o Çanakkale, jaka przetoczyła się w latach 1915 – 1916.

SPIS TREŚCI

- Reklama -

Półwysep Gallipoli (tur. Gelibolu Yarımadası) zlokalizowany jest na Morzu Egejskim u wejścia do cieśniny Dardanele, w europejskiej części kraju. Leżąc w północno-zachodniej Turcji, półwysep stanowi jednocześnie obszar południowo-wschodniej Europy. Gallipoli ma kształt wąskiego języka, oddzielającego Dardanele, Morze Egejskie oraz Zatokę Saros. Długość obszaru wynosi 101 km, a jego szerokość od 6 do 21 km.

Śmiały plan Winstona Churchilla

Choć bitwa o Gallipoli kojarzy się dziś przede wszystkim z walką lądową, początkowe założenia zakładały, że będzie to operacja morska, która – według śmiałych założeń Ententy – wyeliminuje z wojny Imperium Osmańskie. Plany zniszczenia tureckich fortyfikacji przez okręty francuskiej i brytyjskiej marynarki, a następnie zajęcie terenu przez wojska lądowe Ententy, skomplikowała wzmocniona obrona wojsk tureckich. Śmiała wizja Ententy o szybkim przebiciu się przez Dardanele, by następnie w kilka tygodni zdobyć Konstantynopol, stanowiąca element Planu Churchilla, legła w gruzach w przeciągu zaledwie jednego dnia. Wykorzystując możliwości niewielkiego stawiacza min Nusret (jego replikę zwiedzić dziś można w Muzeum Marynarki Wojennej w Çanakkale), turecka załoga rozmieściła na dnie cieśniny 26 min. W pułapce pola minowego, zastawionego przez Turków, zatonęło wiele okrętów alianckich, których wraki do dziś leżą na dnie Cieśniny Dardanele. Z powodów złych warunków pogodowych, zdziesiątkowane siły Francji i Wielkiej Brytanii nie zdecydowały się na ponowienie morskiego ataku.

- Advertisement -
Polecamy Ci także:  Üsküdar - spokojniejsze oblicze Stambułu, z widokiem na Bosfor i Kız Kulesi

Bohaterski kapral Seyit

Jedną z najsłynniejszych postaci, związanych z Bitwą o Galipoli, jest Seyit Ali Çabuk, nazywany przez Turków kapralem Seyitem (tur. Seyit Onbaşı). Ten mężny strzelec armii osmańskiej zasłynął z tego, że podczas alianckiej próby zdobycia Dardaneli 18 marca 1915 r. własnoręcznie przetransportował trzy pociski o wadze 275 kg do działa artyleryjskiego, umożliwiając kontynuowanie ostrzału floty alianckiej. Pierwsze dwa strzały kaprala Seytia nie spowodowały większych szkód, jednak trzeci doprowadził do poważnych obrażeń okrętu HMS Ocean, w konsekwencji spychając statek na jedną z min, zrzuconych przez załogę statku Nusret.

Jak głosi legenda, po zakończeniu Bitwy o Gallipoli, kapral Seyit został poproszony o zapozowanie do zdjęcia z pociskiem artyleryjskim, który dźwigał w trakcie kampanii. Bez względu na to, jak bardzo się starał, nie zdołał jednak udźwignąć ładunku. Seyit Ali Çabuk wygłosić miał wówczas swoje słynne zdanie: „Jeśli ponownie wybuchnie wojna, znów udźwignę pociski”. Ostatecznie, tureckiemu bohaterowi wykonano zdjęcie z drewnianą repliką amunicji. Seyit Onbaşı zmarł na zapalenie płuc w 1939 roku. Dla uczczenia jego pamięci, na półwyspie Gelibolu wzniesiono posąg obrazujący kaprala niosącego pociski. Statua jest zlokalizowana około 900 metrów na południe od twierdzy Kilitbahir.

- Advertisement -
Polecamy Ci także:  Stambuł czy Istanbuł? Jak poprawnie mówić i pisać o największym mieście Turcji?
Jak pokazują wyniki sondy ulicznej, dla wielu tureckich dzieci bohaterska postać Seyita Onbaşı jest bardziej znana, niż legenda kreskówek Spider Man. :)

Operacja ANZAC

Kolejnym elementem planu Ententy miał być desant połączonych sił armii ANZAC, złożonej z australijskich oraz nowozelandzkich żołnierzy oraz 29. dywizji armii brytyjskiej. Podczas gdy Australijczycy i Nowozelandczycy mieli wylądować na wybrzeżu Morza Egejskiego, w okolicy dzisiejszej miejscowości Kabatepe, Brytyjczycy planowali lądowanie na przylądku Helles, na skraju półwyspu, a następnie przesuwanie się drogą lądową w kierunku fortyfikacji Kilitbahır.

Lądowanie sił Anzac nastąpiło 25 kwietnia o godzinie 4:28. Wbrew początkowym założeniom żołnierze wylądowali ponad 2 km na północ od planowanego miejsca desantu – w niewielkiej zatoczce, znanej dziś pod turecką nazwą Anzak Koyu (Zatoka Anzac). Niefortunne miejsce lądowania wrogów bardzo szybko wykorzystała 19. dywizja tureckiej armii, pod dowództwem Mustafy Kemala (w późniejszym okresie zwanego Atatürkiem), rozpoczynając walkę o słynny pagórek „Baby 700„. Gdy wypełnione po brzegi barki oddziałów Australijczyków i Nowozelandczyków zmierzały w stronę lądu, na lokalnych wzgórzach czekały już na nie tureckie jednostki, oddające strzały z karabinów maszynowych. Batalia przerodziła się w długotrwale walki pozycyjne prowadzone z okopów, które trwały aż do sierpnia.

Polecamy Ci także:  Chrześcijaństwo w Turcji: kościół Kırklar Kilisesi w Mardin

Głównym punktem desantu 29. dywizji brytyjskiej na półwyspie Helles była okolica starej osmańskiej fortecy Seddülbahır. Lądująca piechota Brytyjczyków została zdominowana
przez siły tureckie i – podobnie jak w przypadku zatoki Anzac – Turkom udało się zatrzymać wroga przez wtargnięciem w głąb lądu. Mimo ogromnych strat żołnierzy brytyjskiej dywizji, siły wroga nadal pozostawały aktywne.

27 kwietnia Atatürk przeprowadził pierwszy atak przeciwko siłom australijskim. Odtąd na terenie półwyspu przez wiele miesięcy nieprzerwanie trwały krwawe walki pozycyjne, w trakcie których ogromne straty ponosiły zarówno walki Ententy, jak i siły tureckie. W grudniu 1915 roku, po długich miesiącach zmagań wojennych, podjęto decyzję o ewakuacji żołnierzy z Półwyspu Gallipoli, a ostatni żołnierze sił brytyjskich opuścili półwysep na początku stycznia 1916.

W rezultacie Bitwa o Gallipoli okazała się jedną z najkrwawszych bitew I wojny światowej (a jednocześnie paradoksalnie najmniej znanych), w której gigantyczne straty ludzkie poniosło zarówno Imperium Osmańskie jak i siły sprzymierzeńców.

Dzięki jednemu z czytelników Styku Kultur, odkryłam utwór „Cliffs of Gallipoli” szwedzkiej grupy Sabaton, poświęcony historycznej batalii nad Dardanelami. Dzięki, Bartosz! :)
- Advertisement -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Sprawdź inne artykuły według kategorii:
Strona głównaBez kategoriiBitwa o Gallipoli, bohaterski osmański siłacz i klęska Winstona Churchilla

Podobne artykuły

Plaże w Stambule: Odkryj ukryte perły tureckiego wybrzeża

Stambuł, miasto rozciągające się na dwóch kontynentach, to nie tylko fascynująca mieszanka kultur, zabytków i smaków. Wielu podróżników nie zdaje sobie sprawy, że okolice...
Stambuł
2
minutes

Wyspa Kekova i okolice: Skarb Wybrzeża Likijskiego

Wybrzeże Likijskie w południowej Turcji to region, który kryje wiele tajemnic i nieodkrytych piękności. W samym sercu tej malowniczej krainy znajduje się Kekova, niewielka...
Antalya
4
minutes
Izmir Cittaslow 4 of 4

Izmir pierwszą metropolią na świecie z pilotażowym tytułem Cittaslow Metropolis

Izmir, miasto portowe w zachodniej Turcji, zostało pierwszą na świecie metropolią z pilotażowym tytułem Cittaslow. O decyzji poinformowano na Walnym Zgromadzeniu Cittaslow 2021. Prace...
Izmir
1
minute
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Turcja Bodrum 12

Turcja w lutym – pogoda, klimat i praktyczne porady dla podróżnych

Turcja to kraj niezwykle różnorodny pod względem geograficznym i klimatycznym, co sprawia, że planując podróż w lutym, warto poznać szczegóły dotyczące warunków atmosferycznych w...
Turcja
2
minutes

Gondola TF1 Maçka – Taşkışla – kolejka typu teleferik w Stambule

Jest wiele sposobów podróżowania po rozległych dzielnicach Stambułu, a niektóre z nich są wyjątkowo malownicze! TF1 Maçka – Taşkışla Teleferik Hattı, znana również jako...
Stambuł
2
minutes
Dara Turcja cysterna1 2

Niezwykłe odkrycia archeologów w tureckiej Darze, zaledwie 10 km od granicy...

Podczas prac archeologicznych w starożytnym mieście Dara, w tureckiej prowincji Mardin, odkopano m.in. zbiornik wodny o 6 metrów głębszy od słynnej bizantyjskiej Cysterny Bazyliki...
Mardin
5
minutes