☞ Moje książki - sklep

Paşabahçe – najstarszy aktywny prom nad Bosforem i morska ikona Stambułu

Autor zdjęć: Marcin Bąkiewicz
- Advertisement -

Paşabahçe Vapuru to legendarny stambulski prom typu bahçe, który począwszy od 1952 roku przez dekady pływał po wodach Morza Marmara, na trasie Kabataş – Adalar – Yalova, niosąc na swoim pokładzie historię i marzenia milionów stambułczyków. Został wycofany z eksploatacji w 2010 roku. Po rozpoczętym w 2020 roku kompleksowym remoncie w stambulskiej Stoczni Haliç, prom wszedł ponownie do służby w 2022 roku. Po przebytej renowacji, stał się niekwestionowanym liderem wśród promów miejskiej linii Şehir Hatları, na nowo demonstrując swoją potęgę i szybkość. Paşabahçe kontynuuje swą podróż, już nie tylko jako symbol przeszłości, ale także jako manifestacja przyszłości.

Historia promu Paşabahçe 

W morskiej historii Stambułu wyróżniają się trzy wspaniałe statki pasażerskie noszące nazwy kończące się na „bahçe” (z tur. ogród) i odwołujące do nazw trzech dzielnic Stambułu: Paşabahçe, Dolmabahçe i Fenerbahçe. Te trzy legendarne parowce, określane jako „klasa ogrodowa”, były większe i bardziej spektakularne niż inne statki, przez co kursowały ze Stambułu na Wyspy Książęce oraz do portu Yalova. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje najstraszy prom, Paşabahçe, zbudowany w 1952 roku. To o nim w utworze „Martılarla bir yolculuk” śpiewała Selma Ersöz, opisując „podróż z mewami na statku Pasabahçe” oraz „błękitną i białą radość na statku Pasabahçe”.

Polecamy Ci także:  Stambuł – miasto, w którym budzi muezzin, kołysze Bosfor i uwodzi nostalgia: moja subiektywna książka o Stambule

Paşabahçe od samego początku był dumą Turcji. Jego stalowe burty ślizgały się po falach z gracją i siłą, niosąc pasażerów w niezwykłą podróż między brzegami cieśniny Bosfor. Z każdym kolejnym rejsem, legenda statku rosła, a wraz z nią jego znaczenie dla mieszkańców Stambułu. Ci z nich, którzy pamiętają lata 50., do dziś wspominają charakterystyczny warkot jego silników, jego siłę i elegancję. Podobno nawet w obliczu najgorszych warunków pogodowych, gdy większość promów uziemiono w portach, Paşabahçe był zawsze zdolny i gotowy do rejsu.

- Advertisement -

Ale jak to bywa w życiu, nawet najbardziej niezłomne struktury ulegają zmianie. Po 58 latach służby, w 2010 roku Paşabahçe przestał pływać po wodach Morza Marmara. Opuszczony przez swoich opiekunów, zaczął powoli popadać w ruinę, przez moment pełniąc nawet rolę, przycumowanej do brzegu, sali weselnej. Gdy pojawiło się realne zagrożenie złomowania legendarnego promu, mieszkańcy miasta zaczęli się temu głośno sprzeciwiać. Szczęśliwie, miasto Stambuł postanowiło zawalczyć o swoją morską ikonę. Wzniecono ogień nadziei, a kampanie ratowania statku przed zapomnieniem zyskały na sile. 

Polecamy Ci także:  Ankara – serce Turcji: stolica pełna kontrastów i historii

Renowacja i ponowne przywrócenie promu Paşabahçe mieszkańcom

Popadając w ruinę statek trafił do Stoczni Haliç, gdzie doświadczeni stoczniowcy rozpoczęli prace restauratorskie. Była to misja ocalenia – ocalenia nie tylko statku, ale także jego dziedzictwa i symboliki dla miasta. Renowacja Paşabahçe trwała dwa lata. W jej trakcie starannie oczyszczano i naprawiano każdy element statku. Stocznia stała się miejscem odrodzenia, a marzenia o ponownym wodowaniu statku stawały się coraz bardziej realne.

- Advertisement -

A wreszcie, w 2022 roku, nadszedł ten magiczny moment, kiedy Paşabahçe, odnowiony i pełen blasku, ponownie zawitał na wody Morza Marmara. Jak feniks z popiołów, wznosił się ponownie ku niebu (a raczej morzu), gotów ożywić legendę swych dawnych dni. Prom obecnie kursuje na trasie ekspresowej Kabataş-Adalar (Wyspy Książęce)

Polecamy Ci także:  Baklawa: słodka rywalizacja między Turcją a Grecją wciąż trwa

Paşabahçe – charakterystyka i wygląd promu

Paşabahçe to okręt o długości 73,99 metra i zanurzeniu wynoszącym 2,8 metra. Ale to nie tylko jego rozmiar czyni go wyjątkowym. Pierwotnie napędzany przez dwa dwusuwowe silniki Sulzer, charakteryzował się nietypowym rozwiązaniem technicznym. Brak przekładni sprawiał, że cofanie wymagało zatrzymania silników, a cylindry były napędzane sprężonym powietrzem, by pracować w przeciwnym kierunku. Ta unikalna konfiguracja czyniła go ideałem dla statków obsługujących długie trasy, takie jak linia wyspowa do Adalar, gdzie potrzeba manewrów była ograniczona. 

W 2020 roku, w trakcie kompleksowej modernizacji, stare silniki ustąpiły miejsca nowoczesnym, czterosuwowym silnikom wysokoprężnym. Wraz z tą zmianą, dodano również kotwiczne urządzenia, ułatwiające skomplikowane manewry, które nie były obecne w pierwotnym projekcie. 

Wyprodukowany w 1952 roku, Paşabahçe jest dziś najstarszym, największym (pod względem nośności) i najszybszym statkiem w floty Şehir Hatları – Istanbul City Lines. Od momentu emerytury innego legendarnego promu, Fenerbahçe Vapuru w 2008 roku, jest również jedynym pozostałym na liniach miejskich statkiem z telegrafem oraz jednym z niewielu o konstrukcji typu „bahçe”.

Obejrzyj wideo i zobacz, jak wyglądała renowacja parowca oraz jak Paşabahçe prezentuje się obecnie:

- Advertisement -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Sprawdź inne artykuły według kategorii:
Strona głównaTurcjaStambułPaşabahçe - najstarszy aktywny prom nad Bosforem i morska ikona Stambułu

Podobne artykuły

Bozcaada 28 of 55

Bozcaada – kolorowa wyspa w północno-zachodniej Turcji

Bozcaada to trzecia co do wielkości wyspa Turcji, zlokalizowana na Morzu Egejskim i oddalona od lądu o jakieś 20 kilometrów. Spokój, piękno oraz pozostałości...
Canakkale
11
minutes
Stambul ceny 2 of 5

Czy w Stambule jest drogo w 2025 roku? Kompleksowa analiza życia...

Planujesz podróż do Stambułu i zastanawiasz się, czy nad Bosforem jest drogo? W tym artykule znajdziesz podsumowanie średnich cen podstawowych produktów oraz usług. 
Polecane
4
minutes
Ederlezi Canakkale 4 of 7

Festiwal Wiosny w Turcji, czyli święto Ederlezi

Co za gwar, co za śpiew, co za tańce! Corocznie, w dniach 5-6 maja, tureckie ulice wypełnia dźwięk bębnów, trąbek i tamburynów. Wszystko za...
Kultura i sztuka
4
minutes
Postaw mi kawę na buycoffee.to
BuyukValideHan 12 of 14

Büyük Valide Han – największy historyczny karawanseraj w Stambule

W poszukiwaniu jednego z najpopularniejszych punktów widokowych w Stambule, dotarliśmy do Büyük Valide Han, największego historycznego karawanseraju nad Bosforem. To tutaj w XVII wieku...
Stambuł
4
minutes
Turcja orzechy kuruyemis 7 of 7

Tureckie orzechowe szaleństwo: sklepy „kuruyemis”

Mało kto wie, że - ku niezadowoleniu włoskich rolników - większość orzechów używanych do produkcji słynnej Nutelli, wytwarzanej przez firmę Ferrero, pochodzi nie z...
Inspiracje kulinarne
1
minute
Balat Satambul 15 of 27

Fener i Balat – barwne dzielnice Stambułu z duszą

Dawna grecka okolica Fener oraz stara żydowska dzielnica Balat, położone malowniczo na południowym brzegu Złotego Rogu, w historycznej dzielnicy Fatih, to jedne z najbardziej...
Stambuł
4
minutes